Hoe kun je zonder afleiding de lessen volgen? Naast tijd creëren kun je ook kijken dat je minder snel gestoord kunt worden of de ruimte waarin je zit rustig is.
Je kunt kijken of je kinderen zichzelf kunnen vermaken/bezighouden of door een ander onder zijn houden worden genomen;
- -spelen bij een vriend/vriendin
- -Je zorgkind die een wandeling maakt /snoezelen met….
- -I-Pad, muziek, gamen/film, spelen met rijst of klei maar ook puzzelen zijn activiteiten die kinderen veelal liggen en die ze een tijdje zelfstandig kunnen en ze zichzelf even mee kunnen vermaken.
Visueel maken hoe lang zij met iets bezig moeten zijn. Dat kan met de timetimer, maar kan ook verwijzend naar het programma. “Jij kan nu (alleen) dit filmpje kijken, na dit filmpje gaan we samen …”
Of juist verwerken in hun dagprogramma /picto programma door bijvoorbeeld visueel te maken wie er voor hen is terwijl zij bv puzzelen (foto van diegene) en bij volgende picto weer jou foto. Of door het toevoegen van een plaatje van ‘alleen spelen’ of ‘samenspelen’. In de bijlage Dagschema vind je enkele voorbeelden hiervan.
Is er een ruimte waar je niet gestoord kan worden (wanneer een ander bij je kinderen is). En het liefst ook niet geluiden opvangt? Kies dan een ruimte waar je kinderen niet zijn. En door visueel te maken weten je kinderen dat je er nu ‘even niet’ bent.
Is er oppas mogelijk?
Kan je kind mee de wandelen wanneer de buurvrouw de hond gaat uitlaten? Snoezelen met een zorg ondersteuner?
Doet je zorgkind een dutje? Of staat hij een moment in een sta-tafel (met speelgoed bij hem).
Wanneer je zorgkind naar de opvang is; Kan je net voor het ophalen nog een les volgen? Of opdracht met de Brus doen? Kan een ander jouw zorgkind wegbrengen of ophalen?