“Volgend jaar ga ik naar de middelbare. Ik weet nog niet of ik over Esmee wil vertellen.”

Durft jouw Brus zijn verhaal te doen? Of houd hij of zij zich in?

Om je verhaal te kunnen doen zijn verschillende randvoorwaarden nodig. Ruimte voelen qua tijd, je veilig (erbij) voelen, verbinding voelen, ruimte voelen dat jouw verhaal er (ook) mag zijn. Hoewel deze punten vrij logisch zijn, weet ik dat sommige punten in een zorg gezin een grote uitdaging kunnen zijn. Voor ouder en Brus.

Het tijd-dilemma.

Hoe kun je je tijd nu goed verdelen zonder iemand tekort te doen? Misschien is dat een vraag die je je wel eens afvraagt. En heel eerlijk, binnen een dynamisch gezinsleven zal niet evenredig verdeeld zijn. De zorg vraagt veel, meer tijd dan je wilt, waardoor ook Brussen soms onbedoeld minder aandacht krijgen.

Omdat ik weet dat veel ouders zich hier schuldig of onzeker onder voelen wil ik benadrukken dat Brussen heus wel weten dat je je best doet. De mate van ‘last ervaren’ wordt onder andere bepaald door hoe effectief jullie momenten samen zijn.

Het is soms lastig in te schatten wanneer er tijd is. Brussen zien dat de zorg nodig is en vullen uit zichzelf in dat ze maar niet moeten storen. Het is helpend voor hen om er afspraken over te maken.

Vast moment op de dag

Wanneer heb je altijd tijd?

Weten dat je bepaalde momenten altijd kunt ‘storen’ zijn fijn Het is voor Brussen belangrijk te weten dat er momenten zijn dat ze altijd hun verhaal kunnen doen. Een vast moment die elke dag terugkomt. Welk tijdstip dit door jullie is, is iets wat je samen moet bekijken. Je Brus kan hier misschien ook wel goede opties voor hebben.

Zijn er vaste momenten op een dag mogelijk waarin je Brus altijd jouw aandacht heeft. Een 1:1 momentje. Bv samen naar school lopen, het bed moment, het moment dat je zorgkind tv kijkt, …

Brussentijd

plannen/wat/samen

situatie

vast moment?

zonder oordeel, ruimte voor emoties/anders denken

Je veilig voelen

1:1

nabijheid

ruimte/sfeer

dekentje

elkaar wel of niet aankijken (auto/tipitent/knuffels als tool)

fysiek/ emotioneel

Hoe kun je dit als ouder regelen?

open en eerlijk zijn, ook als het lastig is.

voorbeeld zien

Verbinding voelen

vragen stellen, keuzes geven. stimuleren tot doen eigen zegje/wens.

serieus genomen voelen

in bewuste en volle aandacht

Oogcontact

verbinding ook op andere momenten

oprechte aandacht, zonder afleiding.

weten dat ander iets geregeld heeft om er in volle aandacht te kunnen zijn/luisterend oor.

herkenning verhaal ander

Hoe kun je dit als ouder doen?

Ruimte creëeren

-luisterend oor/begrip (oordeelloos)

-tijd, ook als er geen tijd is.

-privacy (in huis)

-plannen, en planning delen.