Jaxx was de hele dag gespannen, boos en verdrietig, maar hij wist niet waarom. Pas toen ik hem vroeg of hij het spannend vond dat zijn broer die dag ging logeren, begreep hij wat er aan de hand was.

Jonge kinderen moeten emoties nog leren herkennen en begrijpen. Voor een groot deel leren ze dit door alles wat ze meemaken. En door uitleg van jou en anderen. Kinderen herkennen langzaam dat ze hetzelfde voelen tijdens een bepaalde situatie.

Door tegen je kind te praten over wat het voelt en wil, leert je kind langzaam de woorden die bij de emoties horen. Hierdoor gaat je kind de eigen gevoelens en emoties steeds meer herkennen en begrijpen.

Jonge Brussen en zijn ze zich nog niet bewust van hun gevoelens. Daar hebben ze jou als opvoeder voor nodig.  Wat kun jij als opvoeder in de opvoeding meegeven aan je kind?

  • Naam geven aan emoties en gevoelens (benoemen, zodat ze het gaan herkennen)
  • Ruimte krijgen om emoties te uiten (je veilig voelen, tijd voor nemen)
  • Leren uiten op een passende wijze (wat mag wel en wat niet)
  • Leren voelen, doorleven van de emotie (wat voel je, waar voel je dit, wat wil jou dit zeggen).
  • Leren omarmen van dat wat je voelt; hoe ga je ermee om en mag het er zijn.
  • Wat heb je nodig en vind je fijn als je je zo voelt? Samen? Alleen? Na hoeveel tijd?
  • Emoties leren herkennen bij jezelf en anderen (wat kun je zien, wat kun je vragen/zeggen en hoe geef je hiermee ruimte aan de ander)
  • Welk voorbeeld laat je zien?  Spiegelen. (Kinderen leren van jou)
  • Wie zorgt voor wie? (Taak en rol)
  • Vertrouwen, je veilig en verbonden voelen maakt uiten makkelijker (de band met elkaar, maar ook met gelijkgestemden)
  • Praten over emoties als een vanzelfsprekend iets.
  • Oprecht luisteren wanneer de ander zijn verhaal doet. (Zonder afleiding)
  • Soms ook afspraken maken; wie is er wanneer voor jou.

In deze en volgende modules gaan we hier verder op in.