“Ja hoor, die moet weer een moderne term gebruiken. Alsof dat zo bijzonder is?!”

Een aantal jaren terug startte ik met filmpjes over mijn leven als Brus. Daar kwamen ook reacties als deze op. Personen die er niet bekend mee zijn.

Gelukkig komt daar steeds meer verandering in. In de medische wereld en binnen zorgopleidingen wordt steeds meer aandacht aan Brussen geschonken. Worden Brussen vaker bij gesprekken betrokken en zijn er ook Brussen community ’s.

Helaas kent nog een heel groot deel van de bevolking de term niet. Om maar niet te spreken over de uitdagingen waar Brussen mee te maken hebben. Hierdoor kunnen Brussen zich niet begrepen voelen.

Daar kan jij als ouder, maar ook het netwerk om de Brus heen, het verschil in maken.

Weten wat helpend is en wat niet helpend is, en dit toepassen in de omgang met de Brus kan voor hen een wereld van verschil maken.

Het bepaalt mede de mate waarin de Brus zich gaat aanpassen.

De mate van een andere rol nemen.

De mate van verantwoordelijkheid nemen.

De mate van kiezen voor het gezin, de broer en of zus boven zelfzelf, enzovoort.

De mate van denken dat hij of zij niet belangrijk (genoeg) is.

Leg aan je Brus en zijn netwerk uit dat ‘Brus zijn’ meer inhoudt dan alleen ‘broer of zus van’ zijn. Dat ze weten wat de impact kan zijn;

  • -onbegrensd verantwoordelijk voelen voor de ander. Want het is toch juist mooi als iemand zich een beetje verantwoordelijk voelt voor de ander.
  • -moeite met eigen grenzen bewaken
  • -moeite hebben met eigen emoties aanvoelen en uiten.
  • -geen fouten durven maken
  • -niet weten wie ze zijn en wat ze leuk vinden
  • -zichzelf niet belangrijk vinden
  • -moeite hebben met kiezen voor zichzelf

Zorg dat je Brus weet dat er meer kinderen zijn die óók in een bijzonder gezin opgroeien. Dat ze herkenning in andermans verhalen kunnen vinden. Ze kunnen informatie over Brus zijn opzoeken door de zoekterm BRUS te gebruiken. En mogelijk ook andere Brussen kan treffen. Dit kan herkenning en erkenning geven. In de komende modules ga ik dieper in op waar Brussen mee van doen hebben, en wat hierin helpend en niet helpend is in hun opvoeding.